Resebrev del 1

Samling en tidig morgon på parkeringen utanför Kyrkans Hus i Örebro.  In i bilarna och avfärd mot Telefonplan i Midsommarkransen utanför Stockholm. Granne med nya Konstfack huserar tidningen Dagens redaktion. Här tog Emanuel Karlsten emot gruppen från Örebro.

Emanuel Karlsten är webbredaktören som flyttat fram tidningen Dagens positioner på den digitala mediekartan under senare år. Han tog med gruppen från Örebro på en resa, där de fick se vad tidningen gör på nätet och vilka lösningar man använder sig av.

– Jag gillar att testa och vill ta med min tidnings läsare ut i ett ännu outforskat landskap, förklarade Emanuel Karlsten. Därför att vi vågat, så har vi uppnått bra resultat. Dagen.se har rankats av tidningen Internetworld som Sveriges fjärde bästa tidningssajt, före Expressen och direkt efter DN, SvD och Aftonbladet.

Genom att Dagen.se länkar sig till de sociala medierna med bloggar och twitter, så länkar också tidningen till läsarnas vänner på nätet. Så bygger man relationer som tilltalar människor som mycket mer än bara konsumenter.

– Ingen vill ”hänga” med en högfärdig typ på nätet. Därför fungerar digitala medier bäst för den som bryr sig och är personlig. Vi jobbar för att finnas där människor finns. Och vi gör vad vi kan för att hyvla ned tröskeln mellan redaktion och läsare.

Att Dagens redaktionen tänker flerkanaligt tar sig flera uttryck. Rubrikerna i papperstidningen har färre en 140 tecken. Därför kan de rakt av återanvändas på Twitter och Bloggy. Grejen är att se möjligheterna.

Närheten till läsarna, menar Emanuel Karlsten, kommer att ge Dagen ambassadörer, ett ”streetteam” som nära nog känner sig som ägare av tidningen. Besökarna på Dagen.se har blivit tre gånger fler under de senaste två åren.

– Genom att använda läsarnas bidrag redaktionellt visar vi journalister att vi uppskattar dem, berättar Emanuel Karlsten.

Han och hans kollegor får hjälp att sprida sina berättelser på många sätt: på Facebook och Twitter, med Bloggy och Diggit.

Sedan en tid länkar Dagen.se friskt till andra tidningar på nätet, till de sajter där deras konkurrenter publicerar sig. Man resonerar som så: Är Dagen bäst på en nyhet märker läsarna det och är en annan tidning bättre då ska Dagens läsare veta att deras egen tidningen visar dem vägen till den bästa bevakningen, de bästa berättelserna.

Emanuel Karlsten arbetar aktivt på att uppmuntra sina kollegor på tidningen att använda de nya digitala kanalerna, att bli mer transparenta. Hans erfarenhet är att förändring är möjlig. Den första tveksamheten kan bytas till en ny slags arbetsglädje, för det är roligt att bli mer social. Hans förhoppning är att det öppna förhållningssättet också ska sprida sig i de samfund där så många av Dagens läsare har sin hemvist.

I gruppen från Örebro var det mer än en som drog paralleller till sina arbetslag där hemma och utmaningen till en svenskkyrklig församling att bli transparent, att bygga relationer och att kommunicera genom flera kanaler samtidigt.

Grunden till Emanuel Karlstens föredrag finns på Presentationsbloggen

Kraftresan gick sedan vidare in mot Stockholm city och till Summit, som är ett konferenscenter på Östermalm.

På Summit väntade en lunchbuffé i foajén. Här anslöt dagens andra föreläsare, Niclas Strandh. Efter maten bänkade sig gruppen i ett rum som fått namnet Florence Nightingale. Nu var det dags för Niclas Strandh att tala.  Han hade fått den långa rubriken:  Sammanhanget är kung och innehållet är jokern. Spelet heter konversation.

Niclas Strandh har haft vänligheten att dela med sig av sina slides. Titta på dem här eller på Sribd.

– Sociala medier kommer att bli som luft, sa Niclas Strandh. Att skilja på det digitala och det analoga kommer inte länge till att vara meningsfullt. Det är samma verklighet.

När tröttheten över gammaldags reklam breder ut sig, ja då ökar suget efter bra berättelser, äkta delande av kunskap. Med andra ord, en renässans för folkbildningen, enligt Niclas Strandh.

Han är en av landets mest lästa bloggare. Och långlivade. Redan 1990 började han att skriva på nätet i den form som flera år senare blev känt som blogg.

Det är det äkta och den transparenta som uppskattas. Närvaro på nätet blir bäst när den ger plats för lyssnande och frågor. Samtalet – konversation leder vidare till relation.

Det som var kyrkbackens styrka och det som är så värdefullt med kyrkkaffet kan med fördel praktiseras på nätet.

Niclas Strandh argumenterade för att våga testa de nya sociala medierna utan att i alla delar vara säker på rätt sätt och rätt mål. Det blir lite som att korrigera en landning under inflygning.

Gruppen lämnade Summit och vandrade ned längs Grev Turegatan och vidare in på Riddargatan. Här hade man stämt möte med en portier på Story Hotel. Det blev en visning runt på detta genomdesignade hotell, där till och med doften är en del av designen. Den som gillar hur det doftar på rummet kan köpa med sig parfymen hem.

Inredningen har uppmärksammats internationellt av tidningen Wallpaper. Gruppen samlades i baren för en fikapaus, innan det var dags att gå mot bilarna för att resa vidare. Nästa stopp var Breidagård, en kyrklig retratgård utanför Uppsala.

Följ med på resan i Resebrev, del 2.

Annonser
1 comment

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: